איך לבחור בין בתי ספר לעיצוב גרפי?

ההחלטה על לימודים אינה רק החלטה שמתווה את השנים הקרובות וקובעת כיצד הן ייראו בהקשר הרוחני, אינטלקטואלי והמעשי. ההחלטה על לימודים מהווה צעד ראשון בעיצוב קריירה ומשום כך היא כה הרת משמעות. נכון שלאחר התואר הראשון לא מעט בוחרים להמשיך לתארים מתקדמים, לימודי תעודה ואפילו להסבה מקצועית, אולם במרבית המקרים התואר הראשון שתרכשו בין אם מדובר בתואר אקדמי או בלימודי תעודה ישפיעו במידה רבה על מהלך החיים שלכם ועל עיצוב הקריירה בפרט.

החלטות הרות גורל

לא רק ההחלטה על מקצוע או תחום הלימוד היא הרת גורל, אלא גם הבחירה בין מוסדות הלימוד השונים. ישנם תחומים שעדיך ללמוד באוניברסיטאות ולעומתם כאלה שנלמדים במכללות בצורה המקצועית ביותר. אם ניקח למשל את תחום העיצוב הגרפי, הרי שמדובר בתחום שנלמד או במכללות או במוסדות שנקראים בתי ספר לעיצוב גרפי.  בכל מוסד תכנית הלימודים מעט שונה, סגל המרצים הוא אחר, דרישות הקבלה ואופי הלימוד הוא מעט שונה ומן הסתם התעודה שתקבלו היא אחרת.

איפה לומדים עיצוב גרפי?

משום כך אם החלטתם ללמוד עיצוב גרפי הדבר החשוב ביותר הוא להחליט היכן ללמוד. ההחלטה על מוסד הלימודים תשפיע על איכות הלימודים, סוג ההכשרה שתקבלו, סוג התעודה שתחזיקו בסיומם וכמובן על מסלול הקריירה שלכם. בישראל קיימים כמה וכמה בתי ספר לעיצוב גרפי. חלקם חדשים וחלקם ותיקים, חלקם עומדים בפני עצמם וחלקם משתייכים למוסדות גדולים יותר דוגמת בצלאל, שנקר או מכללת ויצ"ו שבהם נלמדים מקצועות אחרים מעולם העיצוב והאמנות הפלסטית.

מוסד ותיק או מוסד רענן?

הבחירה בין המוסדות הללו מייצרת סוג אחר של לימודים. במוסדות גדולים ומוכרים שנלמדים בהם תחומים אחרים של אמנות פלסטית ועיצוב למשל מתקיימים ימי עיון, הרצאות מעניינות, תערוכות חשובות ובכלל קיימת שם מסורת לימוד ענפהומכובדת. במוסדות לימוד קטנים יותר הלימוד ממוקד יותר ויש הטוענים כי במקומות כאלו תכנית הלימוד רעננה ועדכנית יותר. חשוב לשים לב גם לתעודה הניתנת. ישנן תכניות ארוכות בנות ארבע שנות לימוד שבסיומן מקבלים הבוגרים בסיום תעודת מעצב גרפי.

תכנית מלאה

בתכניות מסוג זה נלמדות תוכנות המחשב השונות, חומר עיוני בנושא אמנות, תקשורת, פרסום ושיווק ובנוסף סדנאות מתחום האמנות הפלסטית, הצילום ועוד. בסיום התכנית מתבקש כל סטודנט להציג פרויקט גמר שבו הוא זוכה ליישם את כל מה שלמד בתכנית, תוך ליווי והדרכה והנחיה ממורי הקורסים. הסטודנטים עובדים במהלך הלימוד על תיק עבודות שמשמש אותם ביציאה לשוק העבודה ומהווה כרטיס ביקור עבורם. כפועל יוצא בוגרי תכניות מהסוג הזה נהנים מאפשרויות מגוונות בצאתם אל שוק העבודה ויכולים להשתלב בו כשכירים או כעצמאיים.

תכנית מקוצרת או קורס קצר

ישנן תכניות מקוצרות יותר במתכונת דו שנתית שבהן נלמדים חלק מהתכנים במתכונת עמוסה יותר. גם כאן נלמדות תוכנות המחשב אולם בהיקף מצומצם יותר. החומר התיאורטי עובר גם הוא במתכונת מעט שונה. המסלול מתאים בעיקר למי שכבר למד לימודים בתחום דומה ומבקש לעשות הסבה מקצועית. אפשרות נוספת היא להשתתף בקורס בן כמה חודשים שבו נלמדות תוכנות המחשב בלבד. מסלול כזה מכשיר אנשי מקצוע להיות ביצועיסטים ולא מעצבים והוא מתאים למי שכבר נמצא בתחום ומעוניין לקבל את הידע הטכני, או לבוגרי לימודי אמנות ותקשורת שמבקשים לערוך הסבה מקצועית.

דגשים כלליים

כך או כך שימו לב מראש לתכנית הלימודים, לשעות התרגול וודאו שאתם נכנסים ללמוד במוסד מכובד שבו ללא קשר להיקף השעות, יש דגש על לימוד והעמקה. מומלץ לבחור במוסד ותיק שבו תוכלו לקבל את כל הכלים הדרושים כדי להשתלב בתחום. בנוסף, נצלו את תקופת הלימודים כאמצעי להעשרה ולפיתוח עצמי.